În această ediție:
- Un nou cadru legal privind contractele de vânzare de bunuri
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 140 din 28 decembrie 2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri (OUG 140/2021) a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1245 din 30 decembrie 2021.
Noile prevederi legale au intrat în vigoare de la data de 1 ianuarie 2022, cu excepția prevederilor privind sancțiunile care au intrat în vigoare de la 10 ianuarie 2022.
Începând cu data de 1 ianuarie 2022, Legea nr. 449/ 2003 privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora se abrogă.
Redăm în cele ce urmează sumarul principalelor prevederi ale ordonanței:
Domeniul de aplicare
OUG 140/2021 stabileşte cadrul legal cu privire la contractele de vânzare încheiate între vânzător şi consumator, în special norme privind conformitatea bunurilor, măsurile corective în caz de neconformitate, modalităţile de punere în aplicare a respectivelor măsuri corective, precum şi garanţiile comerciale.
Ea se aplică și conţinutului digital sau serviciilor digitale care sunt încorporate în bunuri sau interconectate cu acestea şi care sunt furnizate împreună cu bunurile care fac obiectul contractului de vânzare, indiferent dacă conţinutul digital sau serviciul digital respectiv este furnizat de către vânzător sau de către un terţ.
Cerințe de conformitate
Vânzătorul are obligaţia să livreze consumatorului bunuri care îndeplinesc cerinţele subiective și obiective de conformitate prevăzute de OUG 140/2021.
De exemplu, în cazul bunurilor cu elemente digitale, vânzătorul se asigură că consumatorul este informat cu privire la actualizări şi că îi sunt furnizate actualizări, inclusiv actualizări de securitate, care sunt necesare pentru a menţine conformitatea acelor bunuri.
Răspunderea vânzătorului
Printre altele, OUG 140/2021 prevede următoarele:
- Vânzătorul răspunde faţă de consumator pentru orice neconformitate care există în momentul livrării bunurilor şi care este constatată în termen de doi ani de la data respectivă.
- În cazul bunurilor cu elemente digitale pentru care contractul de vânzare prevede furnizarea continuă de conţinut digital sau de servicii digitale pentru o anumită perioadă, vânzătorul răspunde, de asemenea, pentru orice neconformitate a conţinutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatată (a) în termen de doi ani de la momentul livrării bunurilor cu elemente digitale pentru produse cu durată medie de utilizare de până la cinci ani, respectiv (b) în termen de cinci ani de la data respectivă pentru produse cu durată medie de utilizare de peste cinci ani.
- În cazul în care contractul prevede furnizarea continuă pentru o perioadă de peste cinci ani, vânzătorul răspunde pentru orice neconformitate a conţinutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatată pe parcursul perioadei în care conţinutul digital sau serviciul digital trebuie să fie furnizat conform contractului de vânzare.
Sancțiuni
Nerespectarea prevederilor OUG 140/2021 poate atrage aplicarea de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a unor amenzi de până la 25.000 lei. Odată cu aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale agentul constatator poate dispune ca măsură remedierea, înlocuirea ori restituirea contravalorii produsului, după caz.
Pentru mai multe informații, echipa Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL vă stă la dispoziție.
Pregătit de către:
Sorina Drăghici-Tobia – Senior Associate, Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL
Pentru informații suplimentare, persoane de contact sunt:
Radu Diaconu – Avocat asociat coordonator, Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL
Nicoleta Gheorghe – Managing Associate, Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL